Material som inte betraktas som fina, klassiska blommor kan få hög status om de lyfts upp på piedestal. Orden kommer från Nicklas Hultman, grafiker och blomsterkreatör vars favoritblomma är maskros.
Han vet att vissa blommor inte bör stå ihop i samma vas, men han väljer att inte bry sig om det. Nicklas Hultman fokuserar mer på vad som blir vackert ihop och det som ger det första stora intrycket. Normbrytande ja, men enligt Nicklas är det inget medvetet val, för honom har uttrycket alltid varit viktigast. Det är just därför hans workshops blivit så populära, deltagare som har gått floristutbildning kommer till honom för att de vill lära sig något annat. Ett tänk som inte är så regelstyrt utan mer passionsdrivet, om han själv ska sätta ord på det.
Från blommor till grafik
Blommor har följt honom hela livet, hans mamma drev en blomsterbutik i Skövde där Nicklas växte upp och han var tidigt med i butiken. Sopade, plockade skräp och lekte med det som föll till golvet. Kanske blev mönstren där på golvet grunden till hans grafiska intresse. Nicklas utbildade sig inom grafisk design och har haft en framgångsrik karriär inom design och textilkonst.
Idag är han AD på reklambyrå i Göteborg med flera stora kampanjer i bagaget, bl a musikvideor åt Jay-Jay Johanson och grafisk profil åt Twist & Tango. Under ett par år fick Nicklas möjlighet att flytta med sin man till Shanghai, det var där han hittade tillbaka till blommorna.
Kulturella blomsterskillnader
– I Asien finns en betydligt större tillgång på blommor, samtidigt som synsättet på dem skiljer sig jämfört med i Sverige, berättar Nicklas.
Han kunde möta människor med gigantiska buketter som skulle på date, buketter som han några timmar senare såg slängda i papperskorgar.
– Blommor kostar inte så mycket i Shanghai, så de har inte så stor betydelse. I Sverige behandlar vi blommor med en annan respekt, på gott och ont, för det kan bli tråkigt med för mycket respekt, menar Nicklas.
Det är en sak som många tar med sig efter hans blomsterworkshop, att det är skönt att få släppa respekten. I Nicklas värld får man klippa av blomman 2 cm från huvudet om det passar ditt arrangemang.
Blomsterspråk blir lexikon
När Nicklas fick chansen att göra en fotoutställning i Shanghai började han fundera på hur han kunde skapa något som kommunicerade över alla gränser.
– Musik och noter är ju ett universellt språk, men det låg för långt bort för mig, berättar Nicklas.
Blommor kunde han däremot så han började samla information från florister, bloggar, böcker och forum i USA, Asien och Europa. Det som från början var tänkt som en bildserie på 10 bilder blev ett tjockt lexikon; Floriography. Ett bevis på att blomsterspråket inte bara är något påhitt om färg och betydelse, det är i högsta grad ett symbolspråk i världen.
”Att en röd ros är en symbol för att visa kärlek har de flesta koll på, men i övrigt kanske vi inte reflekterar så mycket över blommornas betydelse. Det är inte så vi konsumerar blommor idag, man tänker mer på vilken färg som passar till personen eller hemmet. Vi har nog alla gett bort eller fått blommor som har betytt något jättekonstigt” skrattar.”
Nicklas Hultman
Blommornas betydelse
– Att en röd ros är en symbol för att visa kärlek har de flesta koll på, men i övrigt kanske vi inte reflekterar så mycket över blommornas betydelse. Det är inte så vi konsumerar blommor idag, man tänker mer på vilken färg som passar till personen eller hemmet. Vi har nog alla gett bort eller fått blommor som har betytt något jättekonstigt, skrattar Nicklas.
Han berättar om ett reklamprojekt för ett bilmärke i Asien där han i skisserna använt vita och gula krysantemum. Något skavde i bakhuvudet och han ringde sin vän i Shanghai och frågade om blommornas betydelse och fick veta att det var begravningsblommor. De skulle inte alls fungera för en kampanj, det slutade istället med bambu som står för styrka och framgång, mer passande för ett bilmärke.
Japansk blomsterkonst
Under sina fem år i Shanghai gick Nicklas även kurser i den japanska konsten att arrangera blommor, Ikebana. Konstformen där man strävar efter att skapa en harmonisk balans mellan olika element som linjer, färger och former. Ikebana har sina rötter i de buddhistiska blomsterarrangemang som skapades i templen. Att behärska Ikebana kräver många år av dedikation och övning, kunskapen överförs traditionellt från mästare till lärling. I Ikebana är det symmetri som skapar rörelse, men även tomrummet är en del av arrangemanget. Ofta används Kenzan, vad vi kallar blomsterfakir, för att arrangera blommor på ett sätt som speglar naturens skönhet och harmoni.
Baroque Ikebana
I Nicklas senaste fotoprojekt på hemmaplan, ”Baroque Ikebana”, har han byggt barocka stilleben utifrån Ikebana, men han har tagit det ett steg längre. Han har använt tre element; något du kan äta eller dricka, något som är skapat av människan och en växt. Under åren i Kina såg han mycket konsumtion och funderade över vår ohållbara livsstil och att göra något vackert och tänkvärt av skräpet.
– Lyfter man upp något på en piedestal så får det ett värde, till och med en tillplattad tandkrämstub kan bli något fint och lyxigt om den presenteras snyggt, menar Nicklas.
Piedestalen i hans bilder är en tegelsten från det nyköpta huset i en by utanför Köpenhamn, den utgör grunden i bildserien på 300 bilder.
Lånade traditioner
Man kan fråga sig hur Japan ser på oss i västvärlden som moderniserat deras anrika traditioner. Efter sitt Baroque Ikebana projekt blev Nicklas kontaktad av ett japanskt TV-bolag som skulle göra ett program om vad som kan hända med något japanskt som reser utanför Japan.
– Vi i väst har varken tradition eller kunskap om japansk blomsterkonst och kan säkerligen uppfattas som lite respektlösa i vissa sammanhang. Men Ikebana är en konstform som utvecklats från 8 till 2000 stilarter under lång tid. Japan är inte främmande för att vi lånar och utvecklar, även om de håller hårt på traditioner, menar Nicklas.
Digital blomsterfusion
Nicklas fotar alla sina blomsterarrangemang, det digitala fotot är en viktig del i hans skaparprocess. Själva skapandet är meditativt, det digitala är mer impulsbaserat. Men båda hör ihop och kan inte existera utan varandra förklarar han. Nicklas försöker hela tiden pusha sig att ta kreativiteten ett steg längre. I ett projekt placerade han ut sina arrangemang på en byggarbetsplats och fann att både blommorna och miljön upplevdes på ett nytt sätt. Grävskopan gav symmetri när den omfamnade blommorna.
Idag filmar han och gör bilder med kalejdoskop. Bilderna läggs upp på Instagram med taggar på olika språk och har därmed nått långt över Sveriges gränser och lett till workshops i bla Indien och England.
Passion före regler
Skulle Nicklas ge ett tips till floristen så är det att inte vara så rädd för att använda material, även ogräs och blommor som passerat bäst för datum. När blomsterhuvudet är jättetungt och stjälken nästan inte orkar bära det så är blomman ändå vacker och användbar. Han betonar också vikten av att drivas av passion och glädje istället för regler om komposition, glädje syns i arbetet.
– Det är lätt att jobbet bara rullar på dag ut och dag in. Stanna upp och lek en dag, det behöver inte bli något av det, men då har du i alla fall haft roligt en dag, tipsar Nicklas.
Och hur var det då med maskrosen, Nicklas svenska favoritblomma? Jo, han älskar den mer och mer för varje år.
– Den växer i överflöd, man kan plocka hur mycket som helst, välja och vraka för att hitta rätt vinkel på stjälk och huvud. Du kan till och med klippa i den för att ändra form, leka och experimentera på ett sätt du inte kan göra med andra dyra snittblommor, avslutar Nicklas.