Varje kruka får sin unika charm genom många skickliga händer, som alla bidrar med sin expertis. Hantverksskicklighet som vi florister måste bli bättre på att sälja in.
Kina är välkänt för sitt skickliga hantverk, en precision som har förfinats genom århundraden. De visar stolt upp sina fabriker för västvärlden och är det någon som har koll på det kinesiska hantverket så är det Linda Johansson. Linda sadlade om från florist till säljare och reser ofta till Kina i sitt jobb som inköpare. Hon åker dit tillsammans med vännen och kollegan Karin Westin som äger bolaget Mitt & Ditt Underbara Liv. De besöker fabrikerna två gånger om året och har fått många vänner, samt kommit att både uppskatta och längta till Kina.
– Vi har genom vår kontakt på plats fått en egen liten kinesisk familj. Döttrarna kallar oss till och med för systrar och barnen oss för mostrar, säger Linda och ler.
Äkta hantverk
Kinesiskt lergods, även känt som kinesisk keramik, är en av världens äldsta och mest betydelsefulla konstformer. Varje kruka arbetats fram i flera olika steg och av flera olika personer och händer. Varje kruka blir unik, ett hantverk som Linda är mån om att lyfta fram här i Sverige.
– Jag önskar att fler florister får mer kunskap om vad produktionen innebär för att kunna förmedla det vidare till kunden, menar Linda som ofta delar filmer på sociala medier för att visa hur produktionen går till. Fabriksägarna och arbetare är väldigt stolta över sitt arbete och är gärna med på bild och visar upp sitt hantverk, berättar hon.
Perfekt operfekt
Det handgjorda hantverket ser aldrig exakt likadant ut, vilket är en del av charmen. Ibland uppstår saker under produktionen som är ofrånkomliga i alla handarbeten. Ett exempel, som är svårt att undvika, är den lilla kant som kan uppstå efter att krukan tagits ur formen där den pressats ihop under torkningen. Är det ett mönster på krukan är det svårt att slipa bort kanten utan att lite av mönstret försvinner. Krukor i samma serie kan ibland också se olika ut och ha olika färgton.
– Färgen påverkas av hur länge krukorna är inne i ugnen och av temperaturen. En halv minut extra kan ge en annan ton och temperaturen är svår att styra. Vid stora kvantiteter bränns krukorna i olika omgångar och det är då olikheter kan uppstå på grund av temperatur och tid i ugnen, förklarar Linda.
Hantverkets charm
Men hur skiljer man på förlåtande små skönhetsfel och defekter? Är det sprickor i krukan, stora luftbubblor eller om glasyren inte har täckt och du ser leran lysa igenom, ja då är det helt klart en defekt.
– Ibland bättrar de på skarvar genom att stryka på ett tippex i samma färg och det är ju inte okej, krukan ska inte vara ful. Ojämnheter är tecken på hantverket, varje kruka doppas för hand i färgbad innan den bränns i ugnen och det kan bli ojämnheter i färgen eller bildas små bubblor i processen. Små saker som bidrar till varje krukas unika karaktär och charm som man får ha överseende med, snarare än att se det som en defekt, menar Linda.
Krukmakarens konst
Det finns tre sätt att göra krukor på; att dreja dem, gjuta dem i formar och att använda en borrliknande maskin.
– I våra ögon är alla krukor handgjorda, vi köper mest in krukor som är gjutna i form men även de som är så kallade maskintillverkade, berättar Linda och tar oss igenom processen. För krukorna som gjuts i form blandas en ganska lös och rinnig leran för hand till rätt konsistens, formarna monteras samman av gummiband och lerans hälls i. När leran fått stadga så tas formen av, överskottet av leran i skarvarna tas bort och varje kruka torkas av med en blöt svamp för att bli jämn. Efter att leran stelnat så slipas skarvarna av ännu en gång och sedan bränns krukan i ugn och doppas därefter i färgbad innan den bränns igen.
Maskintillverkat för hand
Krukorna som kallas maskintillverkande har samma tillvägagångssätt, förutom att leran görs hårdare och trycks ut i formen av en snurrande press. Krukan tas sedan ur formen och även här skärs överflöd av lera bort, den torkas av, slipas och doppas en och en i rätt färgbad. Så det är i högsta grad ett hantverk där många händer rör vid varje kruka, även i en maskintillverkad process. En kruka kan vara gjuten eller maskingjord och dekorerad med handgjorda blad eller blommor. Här görs varje blad för hand ett och ett för att sedan sättas ihop i önskad design.
– Att se dessa krukor och ljusstakar växa fram är så imponerande. De som skapar dem besitter en otrolig skicklighet. Tänk att de kan tillverka tusen ljusstakar, och överlag är det inte så stor skillnad på varken storlek, form eller design, säger Linda.
Familjära band
Under åren har Linda och Karin byggt upp ett nära samarbete med fabrikerna och en vänskap har växt fram. Varje gång de besöker fabriken är deras kinesiska familj med. Släkten bjuds in och det dukas upp långbord i fabriken och det bjuder även på middagar i sina hem.
– De förstår inte att vi föredrar deras hemlagade mat över restaurangmat. Men ingenstans har vi ätit godare fried noodles än de som vår kinesiska mamma gör, säger Linda.
Linda och Karin får uppleva vardagen, se familjens hem, deras kärlek till varandra och hur traditioner och uråldriga seder följs. Det diskuteras öppet över middagarna och de skrattar ofta åt varandras kulturella skillnader. Som att de inte får tvätta håret på en månad efter att de fött barn för att det kan ge dig huvudvärk på äldre dagar. Eller om du har ont i knäna så beror det på att du har haft för kort kjol.
– På samma sätt skrattar de åt oss för att vi så fort solen skiner vill lägga oss på en strand och få färg. För det vackraste som finns är att vara kritvit och ju rikare man är ju mindre behöver man vara ute i solen och jobba. Att vara brun är ett tecken på fattigdom, så jakten på att vara vit är ytterst viktig hos dem. I deras värld ser vi roliga ut när vi blir bruna, rent ut sagt fula, skrattar Linda.
Nya trender
Kunden köper handgjorda krukor annorlunda idag, jämfört med för några år sedan, menar Linda. En vacker, speciell och uppseendeväckande kruka kan bli en eftertraktad inredningsdetalj som kunder är villiga att betala för. För plantering föredras däremot prisvärda alternativ som plåtskålar, korgar eller fat där man kan skapa en stor härlig grupp och där pengarna kan läggas på blommor istället för underlaget.
– Krukinköpen har minskat; vi säljer inte alls lika mycket krukor som före pandemin, utan mer småsaker, berättar Linda. Våra små keramikpumpor i olika former sålde slut första dagen på Formex, produkter som inte kostade så mycket och som var lätt att unna sig några stycken av. Men även bakom små saker ligger ett stort hantverk. Handmålade änglar, flätade korgar, sydda tygtomtar, allt är ett gediget hantverk. När vi köper in 2000 änglar i polystone målas de för hand. Det är lätt att se en enskild ängel utan att reflektera så mycket. Men ser du tvåtusen änglar tillsammans förstår du omfattningen av hantverket och kanske uppskattar du ängeln på ett annat sätt. Det är samma sak med alla produkter, om kunderna ser och uppskattar hantverket, då har jag nått mitt mål, avslutar Linda.